Kevätyö lapsen kanssa Nuuksiossa – mitä mukana?

Suunnitelma

4-vuotias kuopus on viime aikoina jokaisella päiväretkellä kysellyt miksi me ei voida jäädä yöksi metsään. Nyt vihdoin oli sellainen sää, että ajattelin voivamme pärjätä, ottaen huomioon meidän tämänhetkisen retkeilyvälinevalikoimamme ja minun kantokykyni. Perjantai-illaksi oli luvattu aurinkoista ja jopa +16C lämmintä. Ennuste alimmaksi yölämpötilaksi oli +5C.

Vannomisista huolimatta kohteeksi valikoitui jälleen Nuuksio, lähinnä sen vuoksi, että lauantaina oli tarpeen päästä helposti julkisilla kotiin. Ensin suunnittelin Pirttimäen ulkoilualueella sijaitsevaa Hynkänlampea. Onnekseni tulin kuitenkin lukeneeksi Metsähiipparin blogista, että alueella järjestetään juuri samana viikonloppuna polkujuoksutapahtuma Bodom Trail, jossa juostaan yölläkin. Kuvittelin itseni telttaan makaamaan juoksijoiden tömistäessä ympärillä. Ei kiitos. Siispä läksimme Holma-Saarijärvelle. Arvelin, että siellä pahin mahdollinen skenaario tähän aikaan keväästä olisi iso lauma partiolaisia.

Lue lisää: Lasten kanssa Nuuksioon – parhaat telttailupaikat

Holma-Saarijärvi, Nuuksio

Varusteet

Alla olevassa taulukossa on kaikki mukana olleet tavarat. Lapsi kantoi oman reppunsa, jossa täysi juomapullo ja vähän evästä kävelymatkalle. Jos kukkaron nyörit antaisivat myöten, moni asia vaihtuisi kevyempään. Tällä hetkellä mennään kuitenkin näillä.

Paino (g) Paino (g)
Omat tavarat Lapsen tavarat
Kantaminen Rinkka Haglöfs Seq 65 2500 Reppu 425
Nukkuminen Teltta Hilleberg Kaitum 3 3300
Makuupussi Rab Ascent 500 1200
Makuupussilakana Cocoon 130 Makuupussi Deuter exp 980
Makuualusta itsestääntäyttyvä Thermarest 530 Makuualusta itsestääntäyttyvä Pureland 475
Vaatteet Pyjama (merinovillakerrasto ja villasukat) 445 Pyjama (merinovillakerrasto, villapusero, pipo, lapaset ja villasukat) 560
Kuoritakki 965 Välikausitakki + -housut 610
Aamupala Lättytaikina, sokeria ja öljyä 500
Evästä paluumatkalle Rusinoita, pähkinöitä, voileipää 120 120
Vettä 3L (vesipussissa ja juomapulloissa) 3000
Yhteensä 19750 (josta 2185 päällä olevia vaatteita, 2270 kamera laukkuineen) 5175 (3450 minun rinkassani, lapsen repun paino 1045)

Miten meni?

Rinkka oli tällä kertaa minun mittapuullani aika kevyt (~19kg + 2kg kameralaukku), koska siellä oli vain yhden aikuisen ja yhden lapsen tavarat. Lisäksi olin jättänyt keittimen kokonaan pois, koska lounasta ei ollut tarvetta tehdä. Tästäkin paino olisi tippunut aika paljon, jos en olisi raahannut mukana puhdasta vettä, vaan olisin keittänyt tai suodattanut sen järvestä.

Kaikkia muita varusteita tuli käytettyä paitsi omaa kuoritakkia ja lapsen ulkohousuja. Onneksi myös ensiapulaukku pysyi suljettuna.

Saimme kyydin Haukkalammelle, josta kävelimme reilun kaksi kilometria Holma-Saarijärvelle. Järven eteläosan kaunis, saaressa oleva, telttailualue oli jo aika täynnä, joten jäimme suosiolla pohjoisrannan leiripaikalle. Siellä ei ollut meidän lisäksemme kuin kaksi telttaseuruetta. Yöllä oli tullut vielä yksi seurue lisää, mutta sen huomasin vasta aamulla. Vaikka ilta-aurinko ei pohjoisrannalle paista, nuotiolla oli kuitenkin mukavan lämmin tehdä iltapalaa. Olimme lähteneet sen verran myöhään liikkeelle, että pian olikin jo aika mennä nukkumaan.

Yö oli rauhallinen, itse  nukuin kuin tukki kolmeen saakka, jolloin linnut rupesivat pitämään ääntä. Aamuyön aikana jouduin asettelemaan lasta takaisin makuupussiin useamman kerran. Uusi, lämpimämpi lasten makuupussi on edelleen vasta ostoslistalla, joten poika nukkui Deuterin lasten makuupussissa. Esikoiselle tämä makuupussi on ollut riittävän lämmin, mutta hän pysyikin neljävuotiaana jo hyvin makuupussin sisällä, huppu kiristettynä. Kuopus on paljon liikkuvaisempi, avaa unissaan makuupussin vetoketjua ja kömpii pois pussista. Myös pipon ja lapaset hän riisuu unissaan pois.

Pojalla oli yöllä päällään merinovillainen kerrasto, villasukat ja mummun kutoma paksu villapusero. Jossain vaiheessa minusta tuntui, että hänellä täytyy olla kylmä ja koitin pitää lapsen lähellä itseäni. Olisi ehkä ollut hyvä olla mukana vielä joku pieni erillinen peitto, jonka olisi pystynyt helposti vetäisemään lapsen päälle. Poika ei kyllä itse muistanut heränneensä yöllä tai että olisi ollut kylmä. Aamuaurinkokin lämmitti teltan mukavasti, joten ylös noustessa ei tarvinnut palella.

Lue täältä miten valita makuupussi lapselle ja millasia retkimakuupusseja on tarjolla: Lasten retkimakuupussit

Aamupalaksi paistoimme nuotiolla lättyjä. Kerrankin nuotion sytyttäminen sujui helposti, sillä puuvajan polttopuut olivat kuivia. Harvinaista herkkua. Aamupalan jälkeen laitoimme kamat kasaan ja läksimme kohti Siikaniemen bussipysäkkiä. Lauantaikin oli lämmin ja aurinkoinen. Ensimmäiset päiväretkeilijät saapuivat Holma-Saarijärvelle puoli kymmenen aikaan ja sitten heitä tulikin aika tasaisena letkana vastaan kävellessämme kohti Siikaniemeä. Reilu kaksi kilometriä Siikaniemeen taittui vähän hitaammin kuin edellisen illan taival, mutta pääsimme kuitenkin perille sopivasti varttitunti ennen bussin lähtöä. Aika mukava aloitus viikonlopulle.