Paris-pulkasta retkiahkioksi – rakkaudesta säätämiseen

Kun on päässyt hiihtovaelluksen makuun vuokravälineillä, seuraava luonnollinen askel on oman ahkion hankinta. Vaihtoehtoina on hankkia kaupasta valmis paketti tai ruveta itse rakennuspuuhiin. Paris-pulkan tuunauksesta retkiahkioksi löytyy netistä esimerkkejä vaikka kuinka.

Oman ahkioni tein Partioaitan ja Pata Degermanin loistavilla ohjeilla. Ennen tarvikkeiden hankintaa lueskelin lisäksi muiden blogikirjoituksia sekä Facebookin Vaellus- ja Talvivaellusryhmien viestiketjuja. Rakentamisen lomassa tuli myös katseltua useampi solmuvideo.

Alla tarvikkeet, joilla ahkion rakensin, näiden lisäksi tuli muutama hutiostos. Kun käytetyt tarvikkeet, hutiostokset ja postikulut lasketaan mukaan, kokonaishinnaksi tuli n. 180 €.

Tämä on juuri sellaista askartelua, jota rakastan. Lopputuloksessa ulkonäköä tärkeämpää on käytännöllisyys ja tekeminen sisältää niin tiedonkeruuta, ongelmanratkaisua kuin löytämisen iloa (= suuria turhautumisen ja onnistumisen tunteita). Siksipä projektiin käytettyä aikaa ei lasketa ja voi olla että se myös jatkuu, kun kokemusta karttuu.

Tarvikkeet

  • Expedition Sled 960 (=Paris-pulkka), 80 €, Partioaitta

Naruvetosysteemi

  • 7 mm Edelrid Powerloc Expert -naru: 2.3 m, 6 €, Shelby (Pulkkaan kiinni tuleva kärkilenkki)
  • 6 mm Haghus retkinaru: 12 m, 7.5 €, Kärkkäinen (Varsinainen vetonaru, tätä kului 5 m)
  • 6.3 mm kuminyöri: 2 m, 3 €, Shelby (Nykäyksenpoisto)
  • Lukittava sulkurengas: 1kpl, 14 €, Shelby (n. 10 cm pitkä, kärkilenkin ja nykäyksenpoiston/vetonarun väliin)
  • Sulkurengas 1 kpl, 10 €, Shelby (n. 10 cm pitkä, vetonarun ja repussa kiinni olevan köyden väliiin)
  • 5 mm Piippo -polypropyleeniköysi, 2 m, 0 €, löytyi kaapista (Repun ympärille, vetoköysi tulee tähän kiinni)
  • Lantiovyöllinen reppu/rinkka, 0 €, löytyi kaapista

Kuormaus

  • 3.5 mm kuminyöri: 8.5 m, 13 €, Shelby
  • Läpivientikumit: 3 x 5 kpl, 12 e, Puuilo (Tarvittiin 12 kpl. Katso tekstistä miten tuunasin vääränkokoiset ostokseni, oikeankokoisia ei olisi Puuilosta löytynytkään)
  • 15 mm pyörölista, 240 cm, 5 €, K-rauta (Palikat kuormaköysien kiinnitykseen toisiinsa, tästä kului 54 cm)
  • Frakta -kärrykassi, 2 kpl, 10 €, Ikea

Takaosan nostolenkki

  • 4 mm Edelrid PES Cord -naru, 1m, 1 €, Shelby
  • 6 mm vesiletku, 0.5 m, 1 €, Puuilo
  • Kulmarauta, 2 kpl, 0 €, löytyi kaapista
  • Pultit, mutterit ja aluslevyt kuuteen reikään, 0 €, löytyi kaapista
  • Sulkurengas 1 kpl, 10 €, Shelby

Työvälineitä

Näitä kaikkia tuli käytettyä, löytyivät valmiina kotoa

  • Saha
  • Jakoavain
  • Ruuvimeisseli
  • Pora + terät 4 mm ja 5 mm
  • Kuumailmapuhallin
  • Kutistesukkaa
  • Työntömitta
  • Sakset
  • Sytkä
  • Kanavaneula
  • Karhulanka (vahva ompelulanka)
  • Hiomapaperia

Rakentaminen

Naruvetosysteemi

Olen vetänyt vuokra-ahkioita sekä H-aisoilla (tulee alamäessä perässä kuin juna) että ristikkäisillä aisoilla (toimii metsikössä, jossa pitää mutkitella). Nyt päädyin naruvetoon, ihan uteliaisuuttani ja koska se oli helppo askarrella Partioaitan ohjeiden mukaan.

Pulkan etuosassa on valmiina reiät vetonarulle. Tähän tehdään kärkilenkki narusta, jonka vahvuudeksi moni suositteli vähän vahvempaa kuin päävetonaruun.

Itse tein kärkilenkin Edelridin 7 mm narusta. Lenkin pituudeksi riittää noin puoli metriä, mutta kannattaa ottaa huomioon, että jos siihen tekee Partioaitan ohjeen mukaan tuplakahdeksikkosolmut, niin narua kuluu yhteensä n. 2 m (itse tilasin ensin vain metrin, mutta eihän se mihinkään riittänyt).

Kärkilenkkiin laitetaan lukittava sulkurengas. Lenkki ja nykäyksenpoistohässäkkä toimivat alamäessä jarruna (ja ihan älyttömän hyvin toimivatkin). Kun pulkan vauhti hidastuu naruhässäkkä löystyy, putoaa maahan ja jää pulkan alle. Pienessä vauhdissa pulkka käytännössä pysähtyy ja isommassakin mäessä vauhti hidastuu merkittävästi eikä pulkka tule vetäjän päälle. Lukitus varmistaa ettei systeemi irtoa pulkan alle mennessään.

Pääköyden toiseen päähän tulee tavallinen sulkuhaka, jolla köysi kiinnitetään vetorepun ympärille laitettavaan naruun. Reppuna toimii mikä tahansa sinulle sopivankokoinen reppu, jossa on hyvä lantiovyö. Tässä kannattaa huomoida, että reppu on tosiaan sopiva, niin että lantiovyö tosiaan asettuu lantiolle eikä vyötärölle, kuten omassa pyöräilyrepussani, jota ensin kokeilin.

Repun ympärille tuleva naru voi olla samaa kuin päävetonaru. Itse laitoin tähän kuitenkin eri värisen narun, ihan vain siksi että sitä oli valmiina kaapissa ja ajattelin että on kiva, että köydet erottuvat toisistaan.

Pääköyden pituudeksi suositellaan noin. 3 metriä. Siihen kannattaa tehdä tasaisin välein muutama lenkki esimerkiksi alppiperhossolmulla, jotta lyhentäminen onnistuu helposti lennosta. Solmujen kanssa päävetoköyteen kuluu narua noin 5 metriä.

Kuormaus

Ehkä vaikeinta oli hahmottaa, miten tavaroiden kuormaaminen ja liikuttelu retkellä/matkalla retkelle olisi kätevintä ja mitkä on omat tarpeet ahkioreissuilla. Niinpä lähdin liikkeelle halvalla kassiratkaisulla: Kaksi Ikean kärrylaukkua sopii pulkkaan kuin ne olisi siihen tehty. Laukkujen päälle saa sitten tarvittaessa aseteltua telttakäärön.

Kärrylaukkujen vetoketjuihin kannattaa laittaa silikonia, jotta ne toimivat moitteetta kun niihin kertyy lunta ja jäätä.

Laukut pysyvät kyydissä kuminarusta tehdyn ristikon avulla. Tässä kohtaa tuli tehtyä toinen virhearvio ja tilasin narua ensin vain 5 m. Oikeasti sitä kului reilut 8 m kaikkinen solmuineen ja lenkkeineen.

Kuminaru muodostaa molemmille puolille ahkiota 5 lenkkiä. Toisen puolen lenkeissä on keskellä puukapulat, joiden avulla ne kiinnitetään vastapuolen lenkkeihin. Tähän tarkoitukseen saa esimerkiksi Shelbyltä myös valmiita muovisia ahkiokoukkuja, mutta tykästyin näihin puukapuloihin yhdessä aiemman retken vuokra-ahkiossa. Kapulat ovat 9 cm pitkä ja porasin näihin keskelle kaksi 4 mm reikää 3.5 mm narua varten.

Ahkion reunoissa on molemmin puolin valmiina 6 reikää, joihin kuminarun saa asennettua. Näihin reikiin suositeltiin laitettavaksi jonkinlaiset kumit, pitämään naruja paikallaan ja suojaamaan niitä hankautumiselta muovin reunaa vasten.

Innoissani keksin ostaa Puuilosta läpivientikumit, mutta huolimattomuudessani vääränkokoisille rei’ille. Ihan oikean kokoisia sieltä ei olisi saanutkaan (pulkassa olevan reiän halkaisija on 9 mm). Ostamani kumit olivat 12 mm reiälle, mutta niistä sai sopivat kun leikkasi jokaisesta pienen palan pois.

Lenkeille sopivan pituuden löytää oikeastaan vain kokeilemalla ja se riippuu kuminauhan joustosta sekä lastin määrästä. Säätäessäni lenkkien pituutta, laitoin suksisauvan pitämään kuminauhaa paikallaan.

Takaosan nostolenkki

Ahkio takaosaan tulee nostolenkki, jossa säilytetään myös ylimääräistä karabiinia alamäkiä varten. Lenkkiä varten ei ole valmiita reikiä, vaan ne pitää itse porata.

Tein lenkin ihan Partioaitan ohjeen mukaisesti. Kiinnityskohdat vahvistetaan kulmaraudoilla ja narun suojaksi tulee muovinen letku. Lenkin koon ja reikien välimatkan arvioin silmämääräisesti sellaiseksi, että lenkistä saa talvirukkasella kiinni. Lenkki on nyt n. 40 cm pitkä ja reikien väli 21 cm, olisi ehkä voinut olla hieman pienempikin.

Kulmaraudoissani oli 5 mm reiät, joten saman kokoiset porasin myös ahkioon. Tätä ennen lämmitin takaosaa hieman kuumailmapuhaltimella ja taivutin sitä lähemmäksi 90 asteen kulmaa, jotta sain kulmaraudat paremmin istumaan paikoilleen. Myös etuosaa kannattaa taivuttaa samalla metodilla hieman ylöspäin, jottei se haukkaa lunta umpihangessa vetäessä.

Kulmaraudat kiinnitin kolmella pultilla, joiden alle tulivat aluslevyt. Nämä ovat eri kokoisia, koska hyödynsin kotoa löytyneitä tarvikkeita.

Olin hankkinut lenkkiä varten 4 mm nyöriä ja 6 mm läpimitaltaan olevaa vesiletkua. Täytyy sanoa, että oli yllättävän hankalaa saada nyöri letkun läpi. Onnistuihan se lopulta, kun kiinnitin nyöriin pätkän vahvaa ompelulankaa, jonka vein ensin kanavaneulalla letkun läpi. Sitten kiskoin langasta nyörin letkun läpi.

Vielä hankalampaa oli saada 4 mm nyöri läpi pulkan ja kulmaraudan 5 mm aukosta. Ähräsin aikani, leikkasin ja poltin nyörin päätä tasaiseksi, kunnes puoliso keksi käydä hakemassa elekroniikkalaatikosta kutistesukkaa, jota laitettiin nyörin päihin. Sen avulla nyöri tuli nätisti läpi. Eli kannattaa hankkia selkeästi reikää pienenpää nyöriä.

Huomioita ensimmäisiltä testiretkiltä lähimetsään, Nuuksioon ja Torronsuolle

  • Naruveto on helppo, koska narua ei oikeastaan koskaan tarvitse irrottaa (ei bussissa, ei tauolla, ei silloin kun ahkio on jäänyt puun taakse jumiin…)
  • Narujarru toimii tosi hyvin
  • Kevyt ahkio on paljon mukavampi käsitellä kuin painava
  • Vetoreppu kannattaa olla tarpeeksi tukeva/hyvin istuva
  • Telttakäärö taitaa tarvita oman pussin

Vastaa