Syksyinen telttailu Iso-Holmassa

Iso-Holmasta ei taida tulla meidän lempipaikkaa, Täällä on moni käynyt meitä ennen ja sen näkee. Itse järvi, ympärillä kohoavat kalliot ja suot saavat kyllä mielen rauhalliseksi. Ehkä tänne voisi palata, kun lumi on peittänyt maan.

Iso-Holman leririntäalue

Kävin kuopuksen kanssa yöretkellä Iso-Holmassa, joka oli minulle ihan uusi tuttavuus. Arvelin, että sunnuntain ja maanantain välisenä yönä jopa noin lähellä Haukkalampea saisi olla rauhassa. Oikeassa olin, meidän lisäksemme oli vain yksi yöpyjä, joka kertoi että edellisenä yönä paikalla oli ollut parikymmentä telttakuntaa. Näin siis jopa syyskuussa. Huh, onneksi oli maanantai vapaata.

Meidän lasten lempipaikkoja Nuuksiossa on Holma-Saarijärvi. Sinnekin kannattaa suunnata arkipäivinä, jos vain suinkin mahdollista.

Lue lisää: Lasten kanssa Nuuksioon – parhaat telttailupaikat

Iso-Holman niemi

Menomatkalla kyllä nolotti. Suunnistan iltarasteilla B-ratoja ja olen tehnyt useita viikon vaelluksia merkittyjen reittien ulkopuolella. Silti onnistuin eksymään matkalla Kattilasta Iso-Holmaan. En pahasti, ja löysin samalla itse asiassa mukavamman reitin sekä enemmän puolukoita, mutta kolmevuotiaan kanssa jokainen ylimääräinen sata metriä tuntui aika pitkältä. Etenkin kun päiväunet olivat jääneet väliin hyvästä suunnittelusta huolimatta. Seuraavana aamuna, karttaa virkeänä katsoessa en voinut uskoa miten olin voinut erehtyä paikasta. Yhtä hölmöiltä eksymiset aina tuntuvat, olivatpa sitten pieniä tai suuria. Perille kuitenkin päästiin ennen pimeää ja onneksi oli herkkuja matkassa.

Lue lisää: Popcornin valmistaminen trangialla

popkornit pursuavat trangian kattilasta

Yöllä olin kuulevinani teltan absidista rapinaa ja aamulla sainkin sitten muistutuksen ruoan pakkaamisen tärkeydestä. Pojan reppuun oli jäänyt muutama suklaavohveli ilman mitään käärettä. Reikä repussa ei niinkään omistajaa harmittanut, mutta ne suklaat, niitä kaivattiin koko loppureissu.

Jyrsijöiden tekemä reikä repun pohjassa

Aamupäivällä palasimme takaisin Kattilaan, syysaurinko lämmitti ja sai kaikki värit hehkumaan. Oli kevyt kävellä.

Kivistä polkua Iso-Holman ja Kattilan välillä

Retken lopuksi levähdimme vielä Kattilan tulipaikalla, joka oli yllättävän siisti ja tunnelmallinen ollakseen ihan parkkipaikan läheisyydessä. Viereisen niityn lampaat ja lehmät ilahduttivat ja pelottivat pientä kulkijaa.